37ci gebelik haftasından önce sancıların başlaması erken doğum tehdidi olarak kabul edilir.erken doğum (preterm doğum) ise 20. ile 37.gebelik haftaları arasında gerçekleşen doğumlara denir,37ci gebelik haftasından önce doğan bebeğe de prematür denir fakat son zamanlarda prematür adlandırmasında yaklaşım değişmiştir.matürite (olgunlaşma) artık yaştan ziyade organ fonksiyonlarını gösterir,bu sebeple zamanından önce doğan bir bebek fonksiyonları tam ve normal ise prematür olmayabilir.

37.gebelik haftasından önce olan doğumlar erken doğum kabul edilirken,bebek için ciddi sağlık problemleri 34.gebelik haftasından önce doğum olursa ortaya çıkar.erken doğan bebeklerin en önemli sorunu akciğer gelişimlerinin yetersiz olmasından kaynaklanan solunum zorluğu.türkiyede erken doğum tüm doğumların %9'unu teşkil eder.

Erken doğuma yol açan sebepler ve risk faktörleri nelerdir?
erken doğumların büyük kısmına yol açan nedenler bulunamazken ,erken doğuma yol açtığı düşünülen sebeplerin ve risk faktörlerinin başlıcaları şöyle;

*Erken doğumdan en sık sorumlu tutulan enfeksiyonlardır,bunlarında içinden üriner sistem enfeksiyonları en çok suçlanandır. üriner sistem enfeksiyonu olan gebenin erken doğum riski 5 kat artar. vajinal enfeksiyonlar da erken doğum riskini arttıran nedenlerdendir,vajinal enfeksiyonlarda bazı maddelerin açığa çıkıp amniyon zarının erken yırtılmasına dolayısıyla erken doğuma yol açtığı düşünülüyor.

*çoğul gebelik ve polihiramniyos(bebeğinin içinde olduğu sıvının normalden fazla olması)burada rahim fazla gerildiği için sancılar erken başlayabilir.

*doğumsal rahim yapı bozukluklarında (mesela çift boşluklu rahim) geç düşük ve erken doğum riskini arttıran sebeplerden.

*miyom: özellikle rahim boşluğu içine büyüyüp alanı daraltan miyomlar erken doğum sancılarını başlatabilir.

*gebeliğin ikinci yarısında ortaya çıkan ve yüksek tansiyon ,yaygın ödem ve idrar da protein kaybıyla seyreden preeklampsi durumlarında erken doğum sıklığı artar.

*ablasyo plasenta dedğimiz plasentanın rahim duvarından erken ayrılması.

*gebelikte ortaya çıkan veya öncesinden var olup gebelikte devam eden anemi (kansızlık) türkiye de önemli erken doğum nedenlerindendir.

*anne yaşının 16'nın altında veya 35'in üstünde olması erken doğum riskini arttırdığı düşünülüyor.

*düşük sosyoekonomik düzey

*önceden geç düşük veya erken doğum yapmış olmak riski attırır

*önemli erken doğumun en önlenebilir sebeplerinden ise sigaradır

*annede hipertansiyon,astım,hipertiroidi,kalp hastalığı,diyabet,böbrek hastalığı gibi kronik hastalığın bulunması erken doğum riskini arttırır

*fiziksel travma

*doktor müdahalesi: Bazen annenin ağır hastalığı olup ,gebelik'te bu hastalığı ağırlaştırdığı için annenin hayatını kurtarmak amacıyla veya anne karnında sıkıntıda olan bebeğin hayatını kurtarmak için erken doğum doktor kararı ve müdahalesiyle gerçekleştirilir.

Belirtiler:

Başlıca belirti kasılmalar.rahim ağzının açılıp doğumun olabilmesi için kasılmalar gerekir,bu kasılmalar şiddetli,sürekli ve düzenli aralıklarla olması gerekir,fakat her kasılma da bazen ağrı olarak duyulmayabilir.
ağrı adet sancısına benzer belde ve kasıklarda hissedilir.
yine halk arasında nişan adı verilen kanlı sümükümsü bir akıntının gelmesi yada çok sulu bir akıntının olması ,bebeğin aşağıya doğru bastırıyor gibi bir his uyandırması erken doğum riskini düşündürür.

Tanı nasıl konur?

Gebeliğin 37.haftasından önce 10 dakika dan sık aralıklarla rahim kasılmaları başlamışsa ve özellikle bu kasılmaların muayeneyle rahim ağzının açılmaya başlamasına neden olduğu saptanırsa o zaman erken doğum tanısı konur. kasılmalar karın duvarı üzerinden elle muayeneyle veya fetal monitörle saptanabilir.amniyon sıvısının gelmesi de kesin tanı koydurucu.

Erken doğumu önleyebilirmiyiz?

Erken doğumun tedavisi tokoliz ile sağlanabilir,yalnız tokolitik ilaçlar anne adayı açısından ciddi yan etkileri olabilir ve bu ilaçların her biri farklı yan etkilere sahiptir dolayısıyla erken doğum tehdidi tanısı çok dikkatli bir şekilde konulması gerek,eğer bebek 37.haftalıktan küçük fakat gelişimini büyük ölçüde tamamlamışsa erken doğumun seyrine bırakılması önerilebilir,bazı otörlere göre ise 34. haftadan sonra tokoliz tedavisi uygulanmasına gerek yoktur.
tanı konulursa,eğer durum şiddetliyse gebe hastaneye yatırılır ve damar yolu açılarak ilaçlar verip kasılmalar durdurulmaya çalışılır.başarılı olunursa daha sonra ağız yoluyla veya fitil şeklinde alınan ilaçlarla tedavinin devamı sağlanır.
kasılmalar çok şiddetli değilse ve rahim ağzı açıklığı 4 cm den azsa sadece ağızdan kullanılan ilaçlar denenebilir. fakat gebeliğin devam etmesi bebek veya anne açısından hayati tehlikeye sebebiyet yaratacağı düşünülürse tokoliz uygulanmamalıdır.

Etiketler : erken doğum , erken doğum bilinmesi gereken , erken doğum nedenleri