***Hpv'nin adını çok sık duyuyoruz,kadınların arasında çok yaygın bir endişeye yol açıyor,nasıl bir virüstür bu?

Human papilloma virüs, oldukça yaygın ve cinsel olarak aktif olan her bayanın alabileceği bir virüstür,kadınların yarısına yakını bu virüsü alır ve çoğunlukla belirti vermediği için farkına bile varmadan virüsü taşıyarak yaşarlar. Genital bölgeyi infekte eder ve condyloma acuminata adındaki genital siğillere yol açar.Başta  rahim ağzı (seviks) kanserinden %100 sorumlu tutulmakla birlikte ,vajina ve vulva kanserlerinin büyük bir kısmına ve erkeklerde penis kanserine yol açabilir. virüsün 200 den fazla farklı tipi var ve bunlardan 30-40 tanesi genital bölgeyi infekte edebilir.

*** virüsün farklı tiplerinden hangisinin en tehlikelisi olduğunu bilebiliyormuyuz?

tabi, hpv'nin farklı tiplerini onkojenite yani kanser oluşturma olasılığına göre 2 gruba ayırıyoruz yüksek riskli grup ve düşük riskli grup. düşük riskli gruptakiler genelde genital siğillere yol açarlar,özellikle tip 6 ve 11 neredeyse tüm genital siğillerden sorumlu olan tiplerdir. riskli gruptakiler ise kanserojen olanlardır özellikle tip 16,18,31,33,35,45 ve 58 dünyadaki rahim ağzı(serviks) kanserlerinin %95'inden sorumlular.özellikle tip 16 en yüksek kanser oluşturma gücüne sahip olan tiptir.

***Hpv taşıyan bir hasta hangi tipi taşıdığını nasıl öğrenebilir?

tabi bu HPV-DNA tiplendirme testiyle mümkündür.

***peki hpv tanısı nasıl konur?

siğillerin varlığı ,smear testi ve kolposkopi incelemeleri hpv'nin varlığına daire bize işaretler verir fakat kesin tanı HPV DNA'sının saptanmasıyla konulabilir. tiplendirme testi ayrıca alınan virüs tipini göstermesi açısından virüsün kanser oluşturma kapasitesi hakkında bilgi edinmiş oluruz bu da takip ve tedavi yolumuzu belirlememizde çok yardımcı olur.

***hpv taşıdığı saptanan bir kişi kanser olma olasılığı nedir yani hemen endişelenmeli mi?

tabi ki endişelenmemeli,bazı kadınlar hpv taşıdıklarını öğrenince kanser oldum düşüncesiyle gereksiz yere paniğe kapılırlar.üstüne basarak söylemek gerekir hpv demek kanser demek değildir.

vücudumuz aldığı hpv virüsünü güçlü bağışıklık sistemiyle %90 yok edebiliyor,kalan %10 ise rahim ağzında hücre değişiklikliğine yok açabilir ki bu oluşan değişikliklerin büyük kısmı kendiliğinden geri iyileşebilir, az bir kısmı ise doktor kontrolu altında değilse kansere dönüşebiliyor. dolayısıyla hpv saptandığında hemen kanser oldum gibi gereksiz endişelere gerek yok.

***HPV hücresel değişiklikler yaptığı dönemde erken tanı tedavinin başarısını etkiler mi?

hpv servikste ancak bağışıklık sisteminin zayıf olduğu bir dönemde hücresel değişiklik yapabilir,bu hücresel değişiklikler kansere dönüşebilmesi için 10-15 sene gibi uzun bir süreye ihtiyacı var,dolayısıyla hasta eğer bir doktor kontrolu altındaysa ve smear testlerini muntazam yaptırıyorsa hücresel değişiklikler erken evrede yakalanır ve o aşama da tedavisi mümkündür.

***peki bu virüsün siğil yapan tipleri olduğunu söylemiştiniz,siğili olan bir kadın veya partnerinde siğil varsa bu durumda ne yapmalı?

bir kadın eğer siğili varsa veya partnerinde genital siğil varsa smear testi yanında ayrıca hpv-dna testi yaptırmalı çünkü smear tek başına hpv lezyonları çok erken aşamada ise sonuç vermeyebilir. sonra siğile müdahale edilmeli,yani bu siğiller daha da büyümeden ve çoğalmadan tedavi edilmeli. tedavi de koterizasyon veya kriyoterapi yöntemleri kullanılabileceği gibi uygun vakalarda krem ilaçlar da yeterli olabiliyor.

*** hpv den korunabilirmiyiz,korunma için ne önerirsiniz?

tabi korunma da  aşı çok önemli, aşı her yaşta yapılabilirse de yapılacağı en ideal dönem cinsel yaşantının henüz başlamadığı genç kızlık dönemidir.yalnız şunu da belirtmek gerekir aşı koruyucudur tedavi edici değildir yani aşı dan önce hasta HPV virüsünü almışsa aşı bu virüsü yok etmez ama ileride eğer bağışıklık sistemi virüsü ekarte ederse aşı virüsün yeniden alınmasına karşı koruma sağlar.

2 çeşit hpv aşısı var biri 2  diğeri ise 4 hpv tipine karşı koruyuculuk sağlıyor, her iki aşı da  en kanserojenik olan 2 hpv tipine karşı koruyuculuk özelliği varken 4 tipe karşı koruyuculuğu olan ayrıca en çok siğile yol açan 2 tipe karşı da etkilidir.

korunmada ayrıca bulaşma riskinin azaltılması da oldukça önemli ve bunun için  cinsel partner sayısını sınırlamak,ilk cinsel ilişki yaşını geciktirmek ve hpv açısından riskli olan veya genital siğili olan kişiyle tedavi olana kadar cinsel ilişkiden uzak durmak önemli şeylerdir.prezervatif ise bulaşma riskini azaltsada hpv den korunma da çok etkili değil çünkü virüs gental bölgenin cilt temasıyla bulaşıyor prezervatif ise sadece penis bölgesini kapatır.

Etiketler : HPV