Jinekolojik Kanserler (kadın kanserleri) ve Periyodik Muayene'nin Önemi

Günümüzde kadınlarda görülen jinekolojik kanserlerde artış yaşanmakta dolayısıyla jinekolojik kanserlere yol açan risk faktörlerini iyi tanımak lazım çünkü bunun bu kanserlerden korunmada hayati önemi vardır.
Mesela jinekolojik kanserler için sigara bir risk faktörüdür ayrıca cinsel yolla bulaşan hastalıklar,erken yaşta cinsel ilişki,kocası çok partnerli kadınlar ve düşük sosyoekonomik düzey hepsi birer risk faktörleridir.
Kadınlarda en sık rastlanan jinekolojik kanser halk arasında rahim ağzı kanseri bilinen serviks kanseridir, servix kanseri tüm dünyada meme kanserinden sonra kadınlarda en sık görülen kanserdir.
Serviks kanseri için kabul gören tarama tesi pap smear testidir ve bu testin sayesinde servix kanseri çok erken safhalarda yakalanıp tedavi edilebilir.
Jinekolojik kanserlerde 2.sırada endometrium kanseri yer almakta ve bu kanser halk arasında rahim kanseri olarak bilinir.endometrium kanseri diğer jinekolojik kanserlerin aksine sosyoekonomik düzeyi yüksek olan toplumlarda artış göstermektedir ancak ölüm oranı düşük çünkü ileri toplumlarda bu hastalık erken yakalanıp tedavi edilebiliyor.
Endometrium kanseri için risk faktörleri arasında şişmanlık,şeker hastalığı,geç yaşta menapoza girmek,kısırlık,progesteron olmaksızın tek başına österojen hormonu kullanımı bulunmaktadır.
Over kanseri olarak adlandırılan yumurtalık kanseri ise en çok korkulan jinekolojik kanserdir,bu kanserde ölüm oranı oldukça yüksek,çünkü sinsi ilerler ve genellikle geç safhalarda teşhis edilir.
Bu kanser daha çok 40 yaşından büyüklerde rastlandiği halde daha genç yaşlardada görülebilir.over kanserine yol açan belirgin bir sebep saptanmamıştır fakat yaş,irsiyet faktörü,yüksek hayvansal yağ içeren beslenme,çevresel ve genetik faktörler risk faktörleri olarak bilinir.
Bu kanserlerin belirtilerini tanımak oldukça önemli,çünkü belirtilerini bilen hasta jinekoloğa direk yönelir bununda erken teşhiste önemi büyüktür.
Serviks kanserinde cinsel ilişki sonrasi lekelenme şeklinde vajinal kanama,adet kanamasının karakterinde değişiklikler ,kahverengi vajinal akıntı belirtileridir.
Enometrium kanseri erken belirti veren bir kanser,menapoz öncesi veya menapoz döneminde anormal vajinal kanamalarla belirti verir.
Over kanseri ise genellikle sinsi syreder ve pek erken belirti vermez,karın şişkinliği,anormal vajinal kanama en sık görülen geç belirtiler.
Özellikle servix kanserinden korunmada şu bilgiye dikkat etmek lazım,kadınlar yaşamı boyunca HPV enfeksiyonu geçirme riski %80 civarında ve virüs rahim ağzı kanserinden %99.7 oranında sorumlu,HPV enfeksiyonu cinsel yolla bulaşan bir hastalıktır.
Yapılan çalışmalarda 9-45 yaşları arasında yapılan HPV aşısının serviks kanserinden korumada %70 oranında etkili olabileceği görülmüş,dolayısıyla her yıl binlerce kadının ölümüne yol açan serviks kanserine karşı aşı ve p.smear testiyle düzenli takipler yapılmalı.
Üreme çağında doğum kontrol hapları kullanan kadınlarda rahim ve yumurtalık kanserleri görülme riskinde belirgin azalma saptanmıştır.

Etiketler : jinekolojik kanserler , rahim kanseri , rahim ağzı kanseri , yumurtalık kanseri , kanser ve beslenme , nişantaşı jinekolog , şişli jinekolog