Miyomlar rahimde ortaya çıkan,rahim duvarının dokusundan kaynaklanan,çapları genelde 1-15 cm arasında değişen fakat daha büyük çaplara da ulaşabilen,genellikle iyi huylu olup fakat nadiren kötü huyluya dönüşebilen tümörlerdir.

- Miyomların sıklığı nedir?
Bu tümörler kadın genital organlarının en sık rastlanan tümörleridir.35 yaşın üzerindeki her dört kadından birinde muayene veya ultrasonla miyom saptanır.bu miyomlar tek olabileceği gibi çok sayıda hatta 20'nin üzerinde de olabilir.

- Miyomu büyüten etken nedir?
Kadınlık hormonu olarak bilinen östrojen, miyomların büyümesine yol açar. Bu nedenle miyomlar genellikle üreme çağında ve hamilelikte yaklaşık 2-3 kat büyürler.

-Menapoz da miyom küçülür mü?
menapozda eğer kadın hormon ilacı kullanmıyorsa miyomlar genellikle küçülür.

-Miyomların çeşitleri nelerdir?
miyomlar rahim duvarında yerleştikleri yere ve tabakaya göre 3 gruba ayrılırlar:

*Submuköz miyomlar: Rahimin iç tabakasında oluşan ve rahimin boşluğuna doğru büyüme gösteren bu miyomlar en az rastlanan fakat en çok kanamaya yol açan tiptir,yol açtığı kanama adetin uzaması ve kanama miktarının artması şeklindedir.

*İntramural miyom: En sık rastlanan tip,bu miyom rahimin orta yani kas tabakasında yerleşir,bu tipi de adet süresinin uzamasına ve kanamasının artmasına yol açar,kanama dan dolayı hastada kansızlık oluşabilir,aynı zamanda karın ağrısı ve rahimde büyümeye ,dolgunluk hissine,mesaneye baskı ve sık idrara çıkma gibi şikayetlere yol açar.

*Subseröz miyom: Rahimin dış tabakasından kaynaklanan ve dışa doğru büyüme gösteren miyomlardır,kanama problemine yol açmazlar,daha çok dolgunluk hissi,karın ağrısı,sık idrara çıkma ve kabızlık gibi şikayetlere yol açar.

- Miyomun belirtileri nelerdir?
*miyomlarının çoğu herhangi bir şikayete yol açmaz ve tedavi gerektirmezler. Ancak tüm miyomların yaklaşık %10-20 sinde ciddi şikayetler ortaya çıkar. Miyomlarda en sık görülen yakınma, adet kanamalarının uzun ve şiddetli olmasıdır. Bu kanamalar bazen çok bol ve pıhtılı olabilir. Kronik kanama nedeniyle hastalarda kansızlık gelişebilir.
*karın ağrısı,dolgunluk hissi.
*sırt ve bacak ağrısı.
*cinsel ilişki de ağrı.
*sık idrara çıkma.
*kabızlık.

- Miyomda tedavi gerekli mi?
Miyom hastalarında, eğer miyomlar büyümüyorsa, hastanın yaşı menapoza yakınsa ve miyomlar şikayet yaratmıyorsa tedavi gerekli değildir. Ancak, hastaların önemli bir kısmında ağrı, sık idrara çıkma, adet kanamasında artma ve kansızlık gibi şikayetler vardır ve tedavi gerektirir. Bazı hastalarda, aralıklarla çekilen ultrason ya da MR larda miyomlarda büyüme görülebilir. Bu hastalarda henüz şikayet olmasa bile büyüyen miyom eninde sonunda şikayete yol açacağından tedavi gerekebilir. Tedavi kararında hastanın yaşı da etkilidir. Genç hastalarda miyomların gelecekte büyüme ve probleme yol açma olasılığı yüksektir, bu yüzden genç hastalarda daha sıklıkla tedavi uygulanır. Buna karşılık menapoza yakın bir hastada eğer miyomlar büyümüyorsa ve şikayet yaratmıyorsa hasta tedavi olmamayı tercih edebilir. Miyomlar için tedavi kararı verilirken belirtilen bu faktörlerin tümü göz önünde bulunmalıdır.

-Miyomda tedavi seçenekleri nelerdir?
*miyomektomi:
rahimdeki miyomların ameliyatla teker teker dışarı alınmasıdır.rahim alınmadan miyomların tedavisi sağlanabilir ve özellikle genç kadınlarda doğurganlık potansiyeli korunabilir. Miyomektomi, genellikle karından açık ameliyat şeklinde uygulanır,fakat uygun vakalarda laparoskopik ve histeroskopik olarakta uygulanabilir.
MR tetkikinde rahim içinde bir tane ya da yüzeyel yerleşimli birkaç tane miyom saptanmışsa, miyomektomi uygun bir tedavi yöntemi olabilir. Ancak miyom sayısı arttıkça ameliyat güçleşir, riskler artar ve sonuçları daha az yüz güldürücü olur.
*histerektomi:
Genel anestezi altında rahimin tamamının alınmasıdır.çok sayıda miyomu olan, menapoza girmiş ya da artık hiçbir şekilde hamilelik istemeyen hastalarda uygulanır.

Etiketler : miyom nedir , miyom belirtileri nedir , miyom tedavisi nasıl yapılır , miyom tedavisi , miyomların sıklığı nedir