ANORMAL GEBELİKLER

Dış Gebelik

Döllenmiş yumurtanın rahim içi yerine ,rahim dışında herhangi bir dokuya yerleşmesi olayıdır. çoğunlukla embrio erken dönemde ölür fakar nadiren de olsa canlılığını sürdürebilir de.
dış gebelik anne için tehlike arz eden bir durumdur,anne de ciddi iç kanamalara yol açıp hayati tehlike oluşturabilir. gebeliğin ilk 3 ayındaki anne ölümlerinin en sık sebebi dış gebeliktir.

*Dış gebelik nerede yerleşebilir?
- en sık tuba uterinada yani uterusu yumurtalığa bağlayan tüpler de ortaya çıkar,buna da tubal gebelik denir.
-yumurtalıkta görülebilir
-serviks te yani rahim ağzı kısmında yerleşim gösterebilir.
-karın boşluğunda da yerleşim gösterebilir buna da abdominal gebelik denir.
dış gebelik ilk etapta normal gebeliği taklit edip belirti vermez, fakat tüpte yerleşen gebeliğin büyümesiyle tüp gerilir ve yırtılır bunun da sonucu acil müdahaleyi gerektiren iç kanamalara yol açar.dolayısıyla her gebelik şüphesinde bekletmeden kadın doğum uzmanına başvurup muayeneden geçmek lazım.

*Dış Gebeliğe yol açabilecek sebepler nelerdir?
-özellikle klamidya ve gonore'nin sebep olduğu cinsel yolla bulaşan hastalıklar
-batın ameliyatları,endemetriyozis ve bunların sebep oldukları yapışıklıklar ve tıkanmalar
-daha önce dış gebelik geçirmiş olmak
-kısırlık tedavileri
-tüp bebek uygulamaları
-aile planlaması maksadıyla tüplerin bağlanması veya açılması işlemi
-sigara
-tüplerde doğumsal anomalilerin olması

*Tedavi:
erken dönemde dış gebelik tanısı konulursa ilaçla tedavi denenebilir,fakat vaka ilerlemişse kapalı veya açık ameliyatla müdahale edilmesi gerek,tüp zarar görmediyse tamir edilip yerinde bırakılır,fakat tüpün gördüğü zarar fazla ise o zaman tüp alınır.

Mol gebelik:
rahim içerisinde plasentanın anormal gelişimi ve bol miktarda üzüm taneleri gibi oluşumları meydana getirmesiyle karakterize bir durum.halk arasında bu durum üzüm gebeliği olarak bilinir.

mol gebelikte bhcg normalden çok daha yüksek seviyelere ulaşır,aşırı bulantı ve kusmalar olabilir,gebelik şikayetleri normal den çok daha şiddetlidir.bu tür gebelikte gebelik tansiyonu ve preeklampsi gibi durumlar 20.gebelik haftasından erken ortaya çıkabilir.ultrasonografiyle hastalığın tanısı kolaylıkla konabilir.

Risk faktörleri:
-düşük sosyoekonomik düzey
-17 den küçük 30 yaşından büyük anne
-asya ırkında daha sık görülür
-özellikle karoten den fakir diyette risk daha fazla.

Tedavi:
patolojiden gelen sonuç kanser ise ve bhcg değeri düşmüyorsa aksine yükseliyorsa bu duruma gestasyonel trofoblastik tümör olarak adlandırılır ve tedavisinde kemoterapi uygulanır.

Etiketler : dış gebelik nedir , dış gebelik tedavisi , mol gebelik nedir , mol gebelik tedavisi , dış gebelik nerede yerleşebilir , dış Gebeliğe yol açabilecek sebepler nelerdir