Tıp dilinde (DİSPARONİ) olarak bilinir ve bu durumu, vajinismus olmadığı halde cinsel ilişki sırasında oluşan genital ağrı olarak tanımlıyoruz.
Bu durum kadınların hayatları boyunca %70’ini etkiler ve jinekologların en sık rastladıkları cinsel fonksiyon bozukluklarından birtanesidir. Oldukça önemli bir problem çünkü cinsel ilişki sırasındaki ağrılar partnerler arasında hoşnutsuzluğa ve korkuya neden olur,ve bu durum cinsel yaşantıyı direk etkiler ve kadınlarda özgüven kaybına, ilişkiden kaçınmaya ve beraberliğin tamamen bozulmasına yol açabilir.
İlginç olan, disparoninin farkında olan çiftlerin durumun önemine rağmen az bir kısmı doktora başvurur.
Disparoni ilk cinsel ilişkiden itibaren başlayabileceğ gibi(primer), sonradan da ortaya çıkabilir(sekonder), sebebi de fizyolojik veya psikolojikte olabilir.
Hastanın ifadesini ayrıntılı almalı ve iyi analize etmeli, ağrının tam lokalizasyonu, süresi, onu arttıran veya azaltan faktörler sorulur, çocukluk döneminde yaşadığı cinsel istismar veya daha ileriki yaşlarda taciz veya tecavüz veya daha önce yaşamış olduğu başarısız cinsel ilişkisinin olup olmadığı araştırılmalı bu durumlar ilişki sırasında korku uyandırıp vajinal kayganlaştırıcı sıvıların salgısını durdurup vajinal kuruluğa ve dolayısıyla ağrılı ilişkiye yol açabilir ayrıca seksüel yanlış inançlar, suçluluk duygusu, ayıp işlediğine ve sekste aşağılandığına inanan kadında yukarıda bahsettiğim nedenden dolayı disparoni yaşayabilir.
Disparoni vajinal girişte,vajinanın ortasında veya tam penis penetrasyonunda veya tüm bu bölgelerde birden hissedilebilir,vajinanın girişinde cinsel uyarı sırasında veya iltihabı sonucu şişen bartholin bezi, veya sert bir himen halkası ağrıya yol açabildiği gibi mantar infeksiyonu, vulvit ve tüm vajinit türleri, eski epizyotomi nedbesi, hpv infeksiyonu vajina girişinde ağrıya yol açabilir.disparoninin en sık sebebi yetersiz cinsel uyarıya bağlı vajinal kayganlaştırıcı sıvının(lubrikant)yetersiz salgılanması ve sonucunda oluşan sürtünmedir, bu durumda ön sevişme süresini uzatıp yeterli lubrikantın sağlanması önerilir, lubrikant salgı yetersizliği ayrıca menapoz ve atrofik vajinit gibi durumlarda da olabilir, bu durumda kayganlaştırıcı jeller yardımcı olabilir ayrıca öströjen takviyesi gerekebilir. Ayrıca bazı kozmetik maddeler (sabun, deterjan) veya sentetik iç çamaşırlar ciltte reaksiyona yol açıp penis penetrasyonu sırasında ağrıya yol açabilir.
Vajinanın ortasında ağrıya sistit, üretrit veya vajinanın yapısal olarak kısa olması neden olabilir. Derin penetrasyondaki ağrılar ise daha çok karın ve kasıklar bölgesinde hissedilir ve genellikle PİD dediğimiz daha ileri genital infeksiyonlarla alakalı mesela yumurtalık veya tüplerin iltihabı olabilir ayrıca bu infeksiyonların karın içerisinde oluşturdukları yapışıklıklar derin penetrasyon ağrılarına yol açabilir, keza endometriozis dediğimiz hastalık ciddi karın içinde yapışıklıklara yol açabiliyor ve bu yapışıklıklar kısırlığa neden olabilir ayrıca karın içerisindeki kitle, miyomlar, pelvisteki organların sarkması, rahmin arkaya dönük olması, bazı iltihabi barsak hastalıkları ilişki de karın ve kasıklarda ağrıya yol açabilir.

Etiketler : Ağrılı Cinsel İlişki , ağrılı ilişki , ağrılı sex , disparoni , ağrılı cinsel ilişki nedenleri , ağrılı cinsel ilişki tedavisi , nişantaşı jinekolog , şişli jinekolog